Slabirea sistemului imunitar

 


Factori care pot slabi sistemul imunitar


 

Sistemul tau imunitar functioneaza 24/24h, 7 zile din 7.

In mod normal, nu are nevoie de ajutor. Insa, uneori, sistemul tau imunitar nu functioneaza corect. De exemplu, alergiile apar atunci cand sistemul imunitar reactioneaza exagerat si crede ca ceva inofensiv, in mod normal, pentru organismul tau, ca de exemplu alunele sau ouale, prezinta un pericol pentru organism.

Exista, insa, si factori care pot slabi cu adevarat sistemul imunitar.


Sistem imunitar slabit? mai bine sistem imunitar puternic?
Cel mai bine e SISTEM IMUNITAR ECHILIBRAT, pentru ca, daca e slabit, castiga teren agentii patogeni, iar daca este suprastimulat, sistemul imunitar va reactiona excesiv si va produce boli autoimune.


Pentru a functiona bine, sistemul imunitar are nevoie de echilibru in absolut toti factorii externi si interni. Numeroase studii analizeaza modul in care sedentarismul, stresul, lipsa somnului, consumul in exces de alcool si tutun, alimentatia lipsita de vitamine si minerale esentiale, administrarea excesiva de medicamente (in special a antibioticelor) si, binenteles, varsta influenteaza in mod negativ sistemul imunitar.

Sedentarismul

Sedentarismul – sau lipsa de miscare – influenteaza in mod negativ sistemul imunitar. Desi nu este cunoscuta cauza exacta, mai multe studii au demonstrat o legatura directa intre sedentarism si capacitatea scazuta a sistemului imunitar de a raspunde la atacul agentilor patogeni. Ba mai mult, au demonstrat ca oamenii care fac miscare in mod regulat isi iau de doua ori mai putine concedii medicale. Miscarea imbunatateste activitatea celulelor NK (natural killer) si creste activitatea celulelor T, astfel ajutand la o buna functionare a sistemului imunitar.

Stresul

In perioadele de stres, pentru a face fata situatiei, creierul produce mai mult cortizol. Cortizolul este un hormon care blocheaza activitatea celulelor T, celule importante pentru sistemul tau imunitar, slabind astfel capacitatea de aparare in fata agentilor patogeni si de vindecare a organismului. Eliminarea stresului din viata ta si relaxarea ajuta la reglarea in mod sanatos a activitatii sistemului imunitar.

Lipsa somnului

Lipsa somnului este asociata cu o productie scazuta de celule T. Ba mai mult, lipsa somnului influenteaza in mod direct modul in care sistemul tau imunitar combate agentii patogeni, dupa ce acestia au ajuns in organism. Atunci cand esti bolnav, tinzi sa dormi mai mult, si asa corpul tau produce mai multe celule T. Acestea pot identifica mai repede agentii patogeni si pot lupta impotriva lor. Astfel, organismul tau se vindeca mai repede. Un program regulat de somn, cu aceleasi ore de culcare si de trezire, chiar si in week-end, poate sa creasca imunitatea corpului tau.

Fumatul si alcoolul

Fumatul si consumul excesiv de alcool afecteaza in mod direct sistemul respirator si pe cel digestiv (in special ficatul), sisteme suport pentru cel imunitar. Mai mult, alcoolul inhiba productia de celule T si slabeste functia de bariera a mucoasei tractului respirator inferior.

Alimentatia

Alimentatia este, poate, cel mai important factor in construirea unui sistem imunitar puternic. Alimentatia lipsita de vitamine si minerale esentiale, dar bogata in grasimi si alimente rafinate si procesate, impacteaza negativ buna functionare a sistemului imunitar. Exista o serie de alimente ce contin vitamine, minerale si oligoelemente ce ajuta la buna functionare a sistemului imunitar. Mai multe informatii despre acestea in sectiunea fortificarea sistemului imunitar.

Administrarea excesiva a medicamentelor

Administrarea excesiva a medicamentelor, mai ales a antibioticelor, poate duce la instalarea tolerantei, fapt care are ca urmare slabirea sistemului imunitar in caz de boala. Astfel, medicii recomanda pacientilor antibiotice doar in cazuri absolut necesare pentru tratarea infectiilor bacteriene, nicidecum pentru infectii virale. Atentie insa, tratamentul cu antibiotic afecteaza direct flora intestinala, devenind astfel imperios necesar un suport pentru aceasta, si anume administrarea de pre- si probiotice concomitent cu tratamentul cu antibiotice si cateva zile dupa incetarea acestuia.


Cum se identifica un sistem imunitar slabit?

Un sistem imunitar sanatos are capacitatea de a face fata tuturor agentilor patogeni. Insa, de cele mai multe ori, stilul de viata dezechilibrat pe care il avem duce la slabirea sistemului imunitar. Organismul nu cedeaza imediat, ci transmite mai intai cateva semnale de alarma. Iata cateva dintre principalele manifestari ale unui sistem imunitar slabit:

  • oboseala
  • apatie
  • raceli frecvente (inclusiv infectii urinare, infectii repetate ale pielii, eruptii herpetice)
  • reactii alergice
  • inflamarea glandelor limfatice
  • candidoze (vaginale si bucale)
  • pielea se vindeca mai greu in urma unei leziuni
  • dureri de cap si insomnii frecvente
  • diaree cronica

Pentru a-ti testa imunitatea, poti opta pentru doua analize de sange ce evalueaza componentele sistemului imunitar: hemoleucograma si imunograma. Hemoleucograma identifica numarul si procentul celulelor, iar imunograma evalueaza anticorpii pe care aceste celule le produc – imunoglobulinele (Ig).

Exista patru clase de imunoglobuline:

  • Ig A - constituie cel mai important element de aparare impotriva bacteriilor si virusurilor
  • Ig E - responsabila pentru alergii
  • Ig M - prima imunoglobulina secretata atunci cand organismul este amenintat de un agent patogen
  • Ig G se secreta dupa Ig M si are functia de a neutraliza toxinele bacteriene

Alatura-te comunitatii Facebook/Proimunitate

Iti promitem ca te vom tine la curent cu cele mai noi informatii si cu toate ofertele promotionale.